أنواع الفواكه المسموح بها في الرجيم
الفاكهة المسموحة في الرجيم

الفاكهة المسموح بها في الرجيم لحرق الدهون

خلال فترة الرجيم سواء في شهر رمضان أو في أي وقت من العام، بيكون على مدار اليوم مسموح لينا بوجبة خفيفة (سناك) أو اتنين، وبيكونوا في الغالب فاكهة، تعالوا نعرف في المقال ده أفضل أنواع الفاكهة اللي تناسبنا خلال رحلة الرجيم، لحرق الدهون بدون تأثيرات سلبية على الدايت.

 

الفاكهة المسموح بها في الرجيم

 

 

هل ده معناه إننا محرومين من أي نوع تاني من الفاكهة؟؟ الإجابة بكل تأكيد لأ، بس في الأول لو بتحب نوع فاكهة من الثلاثة المكتوبين دول أو متوفر عندك خد ثمرة كوجبة خفيفة بين الوجبات الرئيسية، مناسبين جداً من ناحية السعرات والتأثير على سكر الدم، وكمان هيشبعوك لغناهم بالألياف، ده غير طبعاً فوائدهم الصحية.

 

الكميات المسموحة من أنواع الفاكهة المختلفة

 

التفاح:- ثمرة واحدة

الجوافة:- ثمرة واحدة

البرتقال:- ثمرة واحدة

الكرز أو الكريز:- كوب إلا ربع

الكمثرى:- ثمرة واحدة

الفراولة:- من 3 إلى خمس ثمرات حسب الحجم

الموز:- ثمرة واحدة

المشمش:- 3 ثمرات

الكيوي:- ثمرة واحدة (وهو من الفواكه الممتازة جداً خلال الرجيم، ويمكن معرفة طريقة عمل آيس كريم الكيوي مناسب للرجيم من خلال الضغط على الكلمات السابقة الملونة.

الخوخ:- ثمرة واحدة كبيرة، ولو صغيرة الحجم مسموح بـ (2).

البطيخ:- محتوى كوبين ( طبق تقريباً ) وده هيساوي في السعرات حوالي من 90 إلى 120 سعر حراري.

احرصِ على تناول مشروبات نحفز الحرق مع النظام الغذائي الصحي، مثل مشروب الشاي الأخضر ومشروب الزنجبيل والقرفة، ومشروب الليمون، حيث أنها مفيدة للقلب والدورة الدموية، وتنشط الحرق.

 

ما هو تطبيق دايت كلينيك ؟

 

نوضح للمتابعين الجداد اللي مشرفنا، تطبيق دايت كلينيك، هو تطبيق موجود على متجر جوجل بلاي، متاح تحميله بدون أي مقابل مادي “مجاناً”، بقالنا بفضل الله أكثر من سنتين متواجدين، حصلنا على ثقة ما يقرب من نص مليون شخص حول العالم.

وصل بتوفيق ربنا معانا آلاف المتابعين للوزن المثالي، بنظام صحي من أكل البيت.

كل أسبوع بنوفر نظام جديد، كل اللي عليك تلتزم بالمكتوب، هتبدأ طبعاً من اليوم اللي حملت فيه التطبيق، وتتابع معانا يوم بيوم، لحد ما توصل لـ 100 يوم رجيم مع دايت كلينيك، لأن من خلال متابعتي الفترة اللي فاتت، لقيت أن في تغير كبير ونجاح مبهر بيتحقق بعد المدة دي.

أتمنى التوفيق من كل قلبي، لكل من وثق بدايت كلينيك، دمتم بخير متابعينا الكرام، لا تنسوني من صالح دعائكم.