تناولي كوب من هذا العشب كل صباح على الريق لتعزيز حرق دهون الجسم

أثناء الصيام المتقطع بيكون متاح لينا تناول الطعام خلال 8 ساعات فقط في اليوم، بالتالي لو ناويين تكون آخر وجبة الساعة 8 بالليل، المفروض أول وجبة يكون فيها سعرات حرارية تدخل جسمنا الساعة 12 ظهراً.

لو إفترضنا إنك هتصحي مثلاً الساعة 9 كده في ثلاث ساعات، بيوصلني أسئلة كثيرة عن إمكانية تناول أي عشب خلال الفترة اللي قبل الفطار، وأغلب الأعشاب دي بتكون غير صحية لو تم شربها على الريق، وغيرهم بيكون متاح، واللي من ضمنه اللي هنتكلم عليه النهاردة.

كلامنا عن اليانسون

متاح تشربيه على الريق كل يوم لتعزيز الأيض ورفع معدل حرق الدهون المتراكمة، ومهم لدعم الصحة ووظيفة العضلات، حيث يحتوي على الحديد والمنجنيز والكالسيوم، حيث تعزز هذه المعادن صحة الهيكل العظمي، ومن المعروف أن المنجنيز ينشط الإنزيمات الضرورية للغضاريف وتطور العظام ، في حين يتم دمج الكالسيوم في أنسجة العظام الجديدة.

 

واليانسون بصفة عامة

ملين ويعالج الإمساك الملازم تقريباً لأغلب المتبعين لنظام غذائي لإنقاص الوزن، ويستخدم في علاج الإضطرابات الهضمية ويطرد الغازات ومدر للبول، ويهدئ آلام الدورة الشهرية، واليانسون مفيد جداً ليكي لو بتعملي رجيم أثناء الرضاعة لأنه بيساهم في تدفق الحليب عند الرضاعة.