قناع لعلاج الهالات السوداء والتجاعيد
علاج الهالات السوداء والتجاعيد تحت العين

قناع واحد لعلاج الهالات السوداء والتجاعيد تحت العين

بعد ما طرحت سؤال على صفحة دايت كلينيك على الفيس بوك، عن أفضل مشروب، بصراحة لقيت 90% من المتابعين بيشربوا قهوة.

نتكلم في الموضوع بقى، وصفة النهاردة من القهوة وبما إنكم على دايت كلينيك وبتعملوا رجيم، فأكيد عندكم بيض في البيت، وهي دي مكونات الوصفة.

هتمزجي بياض بيضة واحدة مع ملعقتين صغيرين من البن (بودرة)، في وعاء صغير، وتقلبي كويس بشوكة، لحد ما تتكون عندك رغوة متجانسة، نضفي إيدك كويس جداً، وبعد كده ضعي القناع تحت عينك، وتقدري كمان تحطي القناع ده على وجهك بالكامل.

سيبي القناع لمدة 10 دقايق، هتلاحظي إن بشرتك بدأت تتشد، ولو حسيتي أن الشد لا يطاق، انزعي القناع قبل الـ 10 دقايق، بقطعة رطبة من القطن.

القهوة شيء فعلا رائع، وقناع القهوة مجرب ومفيد، وبالمناسبة فوائد القهوة للجسم كمشروب كثيرة، وبها مواد مضادة للأكسدة وتحارب الشيخوخة وهذا كله مثبت بالأدلة العلمية والأبحاث والدراسات، كما أن الكافيين المستخلص من القهوة يدخل في تركيبة منتجات تجميل مشهورة لعلاج تساقط الشعر وتقوية الشعر الخفيف ومنع تساقطه وتكثيفه.

بصفة عامة، تجنبِ السهر المتكرر، وعدم الانتظام في النوم اللي كفيل وحده يزيد من مشكلة الهالات السوداء، ويسبب شحوبا في الوجه.

الأكل الجيد، والحرص على التمارين الرياضية بانتظام، وشرب الماء بكثرة، أعمدة رئيسية لصحة الجسم ككل والوقاية من السمنة وللحصول على وجه مشرق وأيضا شعر قوي.

بما أن الحديث عن قناع القهوة، فهناك دراسات علمية تشير إلى أن شرب 2 إلى 3 فنجان من القهوة يوميا مفيد لصحة القلب ويقي من حدوث أمراض القلب.

5 تعليقات

  1. القهوة تكون بن أوسائلة؟

  2. غير معروف

    القهوة مجهزة من فضلك

  3. د/ أحمد منصور

    بودرة القهوة

  4. د/ أحمد منصور

    بودرة القهوة

  5. شنو اللبن بودر ارجو الرد يعني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.