وصفة طبيعية للبشرة
وصفة طبيعية لشد البشرة

بدون بوتوكس.. وصفة طبيعية فعالة لشد البشرة

صباح الخير على كل متابعين دايت كلينيك الأعزاء أتمنى من الله أن تكونوا بخير زي ما أنتم عارفين التطبيق بتاعنا مش مقتصر فقط على الرجيم لكن أنا بحاول من وقت للتاني أكتب لكم وصفات تكون سهلة ومجربة في مجال التجميل والعناية بالبشرة والشعر.

وصفة النهاردة لشد البشرة وهتحصلي على نتيجة فورية يعني بعد ربع ساعة فقط من تطبيقك للماسك.

المكونات:-

1- زلال بيضة (بياض بيضة).

2- نصف ملعقة كبيرة من عصير الليمون.

3- نصف ملعقة كبيرة من زيت جوز الهند.

طريقة التحضير:-

هنجيب وعاء مناسب نضع فيه بياض البيض وبعد كده نقلب فيه كويس جداً لحد ما تتكون عندنا رغوة والبيض فايدته إنه بيشد البشرة بعد كده هنضيف الليمون اللي بينظف البشرة من الأعماق وبيزيد من نضارة البشرة وأخيراً هنضيف زيت حوز الهند اللي بيمنح البشرة تغذية طبيعية ولمعان.

طريقة التطبيق:-

في البداية قبل وضع الماسك هتغسلي وشك بالماء الفاتر وبعد ما تنشفيه بمنشفة قطن هتحطي الماسك على وشك وكأنك بتعملي لوشك مساج على هيئة حركات دائرية وتسيبيه لمدة 15 دقيقة بعد كده تغسلي وشك الماسك يطبق مرة واحدة في الأسبوع.

الوصفة فعالة ومجربة، وبعد تطبيقها ستجدين نتيجة رائعة إن شاء الله وهي ليست الوصفة الوحيدة بالتأكيد بل هناك وصفات كثيرة مذهلة وتوجد وصفات لشد البشرة يضاف إليها مستخلصات طبيعية أخرى، ومنها حبة البركة التي تستخدم أيضا في تفتيح لون الوجه، ونقدمها لكم في مقالات مختلفة، مع غيرها من الخلطات الفعالة.

تعد المكسرات من الأطعمة المفيدة للبشرة، وتساعد على تأخير ظهور التجاعيد، وتجعل البشرة صافية وأكثر نضارة، فالمكسرات غنية بمضادات الأكسدة التي تحارب ما يسمى بالشوارد الحرة، وتحافظ مضادات الأكسدة على شباب وحيوية خلايا الجسم.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.