شراب detox للتخسيس
ماء الديتوكس للتخسيس detox

طريقة عمل ماء الديتوكس للتخسيس وحرق الدهون

مرحباً بك متابعنا العزيز، أكيد في لحظة بتكون إرادتك قوية فيها، بتقدر تآكل الكمية والأنواع اللي بنحددها في وجبة الفطار في رمضان، لكن في الفترة ما بين الفطار والسحور، بيكون في احتمال كبير جداً إنك تلغبط، وتضيع من إيدك فرصة الإلتزام بالدايت في شهر رمضان الكريم، واللي بقول دايماً أنك لو طبقت فيه رجيم دايت كلينيك، فأنت كده بتطبق الصيام المتقطع كما يجب أن يكون.

ماء الديتوكس أو المياه المنكهة عن طريق إضافة بعض النكهات، مثل النعناع على سبيل المثال، أو الفاكهة مثل التفاح أو الخوخ، يعمل على طرد السموم من الجسم وترطيب الجسم وتقليل الشهية، ومن ثم يساعد على حرق الدهون.

ماء الديتوكس، ملئ بالفيتامينات ويغذي الجسم، وقليل السعرات، ويحسن حركة الأمعاء، ويساعد بشكل كبير على تحسين عملية الأيض (التمثيل الغذائي)،  ويسهل حرق الدهون المتراكمة، كما يعزز المناعة ويغذي الشعر والبشرة والأظافر.

طريقة عمل ديتوكس التفاح

 

طبعاً طول ما الجو برد، بيكون صعب جداً الإلتزام بالرجيم، لكن في وقت زي اللي إحنا فيه دلوقتي، الجو حر شوية، بتكون مش محتاج أكتر من مشروب يرطب جسمك، قليل السعرات أو يكاد يكون منعدم السعرات، علشان يسد شهيتك تجاه أي أكل، ويساعد جسمك على الإتجاه لحرق المخزون من الدهون.

ديتوكس القرفة والتفاح أحد المشروبات المفيدة وسهلة التحضير، لرفع نسبة التمثيل الغذئي.

المكونات

 

  1. عود قرفة
  2. شرائح ثمرة واحدة من التفاح
  3. لتر ونصف من الماء

 

طريقة التحضير

 

نخلط المكونات معاً، بدون غلي القرفة، ونضع فوقها الثلج، ونضعها في الثلاجة لمدة ساعة، وتصبح بعد كده جاهزة إنك تشرب منها.

ديتوكس الليمون والنعناع

 

من أفضل مشروبات الديتوكس، اللي نقدر ناخد منها خلال فترة الرجيم، أثناء الجو الحار، لترطيب الجسم وسد الشهية.

المكونات:

  • شرائح ليمونة كاملة
  • شرائح ثمرة خيار كاملة
  • زجاجة ماء
  • 10 أوراق نعناع طازج

 

طريقة التحضير:

ممكن نضيف الليمون والنعناع والخيار لزجاجة الماء، ونسيبهم فترة في الثلاجة ونبدأ نشرب منهم، أو نعمل عصير الليمون والنعناع بدون خيار، وبدون سكر بضربهم في الخلاط الكهربائي.

الخلاصة

إننا ممكن نبقى مش متحمسين لشرب المياه بدون أي إضافات، وبكل تأكيد شرب المياه على مدار اليوم، أو في رمضان (خلال الفترة بين الفطار والسحور)، مهم جداً لدعم الحرق وسد الشهية، فممكن المياه المنكهة بالليمون والنعناع أو التفاح أو الفراولة، تبقى مختلفة شوية ونحب نشربها، ومتروحش نفسنا لاستهلاك أصناف أكل وكميات تخرب الرجيم.

الاهتمام بالأطعمة والمشروبات الصحية تقصر الوقت كثيرا للحصول على الوزن والجسم المثالي، وفي البيت يمكنك تحضير كافة الوجبات بطريقة مناسبة للدايت، حتى الخبز يمكن إعداده بطريقة مناسبة للرجيم مثل خبز الشوفان الذي يتميز بعناصر غذائية هامة وبألياف تقلل من الشعور بالجوع ويعد وحبة فطور جيدة.

كثرة شرب المياه ومنها “ماء الديتوكس” على مدار اليوم وقبيل الوجبات بمقدار نصف كوب إلى كوب تجعل الشعور بالجوع أقل من المعتاد، وتدعم وظيفة الأيض، وتنشط الدورة الدموية بالجسم.