العسل الأبيض
العسل الأبيض الأصلي والمغشوش

الفرق بين العسل الأبيض الأصلي والمغشوش بخطوات بسيطة

العسل الأبيض، قيمته الغذائية عالية ومفيد جداً، وإتكلمنا عن فوائده قبل كده كمقوي للمناعة وللوقاية من أمراض كثيرة مثل أمراض الجهاز الهضمي والسرطانات وكمان استخدامه موضعيا للجروح والحروق واستخدامات تجميلية مثل ماسكات البشرة للنضارة والتفتيح، وأوصى به الرسول عليه الصلاة والسلام، وذكره الله سبحانه وتعالى فى قوله “يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِهَا شَرَابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِلنَّاسِ”والنهاردة هنعرف إزاي نفرق بين العسل الأبيض الأصلي والمغشوش.

رجيم صحي

وأنا رأيي إن أهم خطوة هي إننا نشتريه من حد يكون ثقة.

كيف تفرق بين العسل الأصلي والمغشوش

رقم 1 :

وضع كمية بسيطة من العسل الأبيض في فريزر الثلاجة، لو إتجمد، فده معناه إنه مغشوش ” بمحلول مائي ” ولو لم يتجمد فده معناه إنه طبيعي.

رقم 2 :

وضع قطرة من العسل على أي سطح قابل لتشرب الماء على سبيل المثال ( ورقة نشاف أو منديل ورق ) لو  فضلت القطرة مكورة ولو تسرب فده بيدل على إنه عسل طبيعي، ولو إتسرب وبقت القطرة منبسطة مش مكورة، بالتالي العسل كده مغشوش.

رقم 3 ( الخطوة الأسهل ) :

وضع قطرة العسل الأبيض في كوب به ماء، لو إستقر العسل أسفل الكوب، بدون إختلاط بالماء فهذا يعني، أنه عسل طبيعي مش مغشوش، ولو حصل عكس كده ” مغشوش ”

رقم 4 :

إغمس عود كبريت في العسل، وحاول إشعاله، عن طريق حكه في علبة الكبريت، لو لم يشتعل فده معناه، إن العسل مغشوش بمحلول ” مائي ” سكري، وإذت إشتعل بالتالي ده عسل أصلي.

رقم 5 :

ضيف نقطين من الخل مع شوية مياه، وقلبهم كويس جداً مع بعض العسل، ولو أصبح الخل رغوي، بالتالي العسل مغشوش.

رقم 6 :

ضع نقطة من العسل على الإبهام إذا إنتشر العسل بسرعة فده عسل مغشوش، ولو فضل متماسك بالتالي العسل أصلي.

رقم 7 :

العسل الأصلي متماسك بمعنى عند رفع معلقة منه تكون متواصلة مع ما يتبقى في البرطمان والمغشوش مفصول الطبقات وغير متماسك.

انتهى موضوع اليو، أتمنى لو أفادكم لا تنسوني من صالح دعائكم.