فوائد العسل الأبيض على الريق لتقوية المناعة
فوائد العسل الأبيض على الريق لتقوية المناعة

وزارة الصحة المصرية تنصح المواطنين بالعسل الأبيض على الريق

من قبل كورونا ومن أكثر من سنتين، وإحنا هنا في دايت كلينيك، بننصح دائماً بشرب العسل الأبيض على الريق لفوائد كتير جداً تخص الصحة العامة وإن حاجة زي دي ليها علاقة بالرجيم، عن طريق زيادة معدل التمثيل الغذائي “الأيض”.

رجيم صحي

النهاردة لقيت منشور من الصفحة الرسمية لوزارة الصحة المصرية على موقع الفيس بوك، في نصيحة لرفع المناعة عن طريق شرب العسل الأبيض كل يوم على معدة فاضية، عن طريق إضافة معلقة واحدة من العسل الأبيض “عسل النحل الطبيعي” إلى كوب من الماء سواء دافئ أو كوب من الحنفية.

لازم طبعاً يكون مضمون، وعلشان تعرفي إزاي تفرقي بين العسل الأصلي والمغشوش، إضغط على كلمة (الفرق بين العسل الأبيض الأصلي والمغشوش) الموجودة بين القوسين والملونة باللون الأزرق.

 

العسل الأبيض على الريق
العسل الأبيض على الريق

 

فوائد العسل الأبيض

العسل الأبيض مضاد أكسدة قوي، بالتالي يساعدك الحفاظ على شربه بشكل يومي، على تجنب الإصابة بالعديد من الأمراض المزمنة.

العسل يرفع المناعة، وينقي مسار الهواء في الجهاز التنفسي، ويعمل كمادة فعالة لعلاج السعال، وتهدئة الحلق خاصة عند مزجه مع الليمون، ويعتبر طارد طبيعي للبلغم.

للعسل الأبيض دور في علاج قرحة المعدة، والإسهال وتحسين عملية الهضم، خاصة إذا تم شربه على معدة فارغة، وكذلك ينقي الجسم من السموم، ويقي من الإصابة بالإمساك.

 

إنتهى موضوع اليوم متابعنا الكريم، لمتابعة أنظمة التخسيس الأسبوعية، حمل دلوقتي تطبيق دايت كلينيك من متجر جوجل بلاي، ولو بالفعل حضرتك مشرفنا بتحميله، متنساش تعملنا تقييم خمس نجوم، علشان ده أكبر دافع لينا بيخلينا نكمل.