تحدي الصيام المتقطع
تحدي الصيام المتقطع لخسارة 20 كيلو

تحدي الصيام المتقطع لخسارة الوزن والتخلص من الدهون المتراكمة بأمان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أتمنى أن تكونوا بخير وفي تمام الصحة والعافية، الناس اللي كانت شايفة رمضان والعيد صعب يخسوا فيهم، خلاص مفيش الحجة دي، ونقدر نفتح صفحة جديدة من النهاردة ونثبت لنفسنا ولكل اللي يعرفنا إننا نقدر، وبالنسبة للأبطال اللي قدروا ينزلوا في رمضان ويلتزموا بالرجيم فإحنا مكملين زي ما إحنا على الطريق اللي نهايته فرحة كبيرة.

رجيم صحي

الرجيم في الوقت الحالي، مش ترفيه، المناعة هي السلاح الوحيد لمواجهة الفيروس والتصدي له، بالتالي فمن الأخذ بالأسباب إتباع نظام أكل صحي.

الهدف هو الإلتزام برجيم دايت كلينيك لمدة 100 يوم، الأمر محتاج شئ من الصبر، بدون الصبر لن تصلي لأي نتيجة، التغيرات بخصوص مقاسات الجسم ومعدل النزول في الوزن هتشوفيها بنفسك أسبوع بأسبوع، لكن كتحقيق للهدف، فمتابعينا على مدار سنتين أثبتوا إن مدة 100 يوم كافية للوصول للوزن المثالي مع دايت كلينيك.

كل المطلوب منك تطبيق الرجيم المناسب ليك وتتابع يوم بيوم، يعني النظام العادي لو وزنك فوق 90 كيلو، ونظام الصيام المتقطع لو وزنك أقل من 90 كيلو، ورجيم المرضعات طبعاً باين من الإسم هتطبقيه إمتى.

في الواقع مش ده بس المطلوب منك، مطلوب منك كمان تدعمينا علشان دي الحاجة الوحيدة اللي بيها بنكمل، الدعم ده متمثل في تقييم 5 نجوم للتطبيق على متجر جوجل بلاي، وبالنسبة للإعلانات فلازم تفهمي إن لابد منها، ومن غيرها مش هنقدر نغطي المصاريف المطلوبة لتطبيقاتنا الثلاثة والموقع.

أرجو تقبل الأمر، إن كان فيه بعض المعاناة، أثناء التصفح، لكن فعلياً لا بد من وجودها، والأكيد أن بدونها وبدون دعم حقيقي منك، سيكون الاستمرار صعب أو أشبه بالمستحيل.

يمكنك تقييم التطبيق، من خلال الضغط على كلمة (تطبيق دايت كلينيك) الموجودة بين القوسين، والملونة باللون الأحمر.

أنتي الآن تتصفحي نظام الصيام المتقطع، مناسب لحضرتك لو وزنك أقل من 90 كيلو، أكبر من كده تطبيق نظام الرجيم العادي.

النظام الحالي يبدأ من يوم السبت الموافق 30 مايو وينتهي يوم الجمعة الموافق 5 يونيو، تقدري تطبقي النظام من اليوم اللي توصلي فيه التطبيق، ولو بادئة من يوم السبت وحصل أي ظرف ولغبطتي في يوم، كملي اليوم اللي بعده وواصلي لحد آخر الأسبوع.

أساس النجاح في الرجيم وخصوصاً نظام الصيام المتقطع هو ترطيب الجسم بشرب الماء بكثرة على مدار اليوم، بمعدل كل ساعة كوب، هتلاقي نفسك على مدار اليوم شربتي تقريباً من 2 إلى 3 لتر، وهذا هو المطلوب.

نظام الصيام المتقطع

الفكرة ببساطة هي الإلتزام بنوع وكمبات أكل معينة خلال ثلث اليوم (8 ساعات) فقط في اليوم، وباقي اليوم نمتنع عن تناول الأكل (16 ساعة) ويكون المسموح فقط هو شرب الماء والأعشاب والشاي والقهوة بدون سكر، نبسط أكثر، لو كانت أول وجبة ليك الساعة 9 الصبح بالتالي هنوقف أكل الساعة بعد 8 ساعات بالتالي آخر وجبة هتكون 5 مساءاً.

لو مش هتقدر تطبق نظام الصيام المتقطع وفي نفس الوقت وزنك أقل من 90 كيلو، تقدر تمشي على جدول الأكل يوم بيوم وتلتزم بالمكتوب بدون ساعات الصيام، وإطمئن هيكون في معدل نزول يبهرك يا صديقي.

8 ساعات أكل هناخد فيهم الأكل المكتوب في نظام اليوم، نقسمهم براحتنا على الـ 8 ساعات، و16 ساعة صيام مسموح فيهم فقط بشرب الماء والشاي والقهوة والأعشاب بدون سكر.

بجانب الحرص على شرب الماء، نحرص أيضاً على أن لا تزيد كمية السكر المسموحة في اليوم عن معلقة واحدة، ومن سكر الدايت مسموح بما يعادل في التحلية أربع معالق سكر، ومهم منزودش كمية الملح المستهلكة في اليوم.

علشان الرجيم ينجح وكمان تزود مناعة جسمك اللي محتاجين ليها جداً في الوقت الحالي، إحرص يومياً على طبق الخضار، من الخيارات المسموحة يوم بيوم (هام جداً).

جدول الأكل

الأسبوع الحالي (صيام متقطع) جدول الأكل بدون يوم فري، 7 أيام عايزين أبطال بجد، فرصة نعوض أي لغبطة فاتت، أسبوع صحي وآمن يسمح بمعدل نزول جميل جداً، يمكنك الوصول من خلال الضغط على كلمة (تحدي الصيام المتقطع يبدأ من السبت 30 مايو)، الموجودة بين القوسين والملونة باللون الأحمر.